Thursday, January 17, 2019

Sejarah Awal Gereja Methodist Tudan, Miri



Sejarah Awal Gereja Methodist Tudan, Miri
Visi GMC
Saya diutuskan oleh Persidangan Tahunan Cina Sarawak (Sarawak Chinese Annual Conference – SCAC) pada 1hb Januari, 2002 ke Gereja Methodist Grace (GMC). Saya menjadi gembala Bahasa Inggeris ini selama sembilan tahun (2002 – 2010).  Saya membawa kepimpinan GMC (Komiti Eksekutif Gereja Setempat - Local Church Executive Committee) dalam perancangan dan kami mencapai Visi GMC.  Dalam dokumen itu, kami berazam hendak mendirikan jemaah tiga bahasa (Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia dan Bahasa Cina).  Dengan semangat yang berkobar-kobar, saya dan jemaah pun berdoa supaya visi itu menjadi realiti.  Saya pun menanti peluang keemasan yang akan diberikan oleh Allah.

Penjangkauan Rumah Setinggan di Pujut 7
Pada permulaannya, kami menjangkau golongan miskin rumah-rumah setinggan di Pujut 7 selama beberapa tahun. Sekali-sekala, saya dengan pemimpin GMC mengujungi mereka dengan memberikan pakaian terpakai.  Salah satu keluarga yang selalu diberkati saya masih boleh ingat ialah keluarga Siman. Gereja GMC selama beberapa tahun (kemungkinan 2003 – 2006) juga memberikan beras dan daging lembu (untuk satu tahun sahaja) kepada keluarga-keluarga miskin di Pujut 7 dan tempat-tempat lain semasa Easter.  Untuk beberapa tahun, kami pun mengadakan sembahyang Krismas bagi golongan miskin dari rumah-rumah setinggan Pujut 7.  Gembala dari Persidangan Tahunan Iban Sarawak telah dijemput untuk berkhotbah dalam sembahyang.  Jamuan ringan pun dilayani selepas sembahyang.  Usaha GMC bagi golongan bumiputera miskin hanya setakat itu saja. (Pada hakikatnya, selepas pusat injil dibentuk nanti, terdapat beberapa keluarga di situ lambat-laung telah dibaptiskan.)

Pembaptisan Pertama atas Pimpinan Roh Kudus
Saya doa dan menanya Allah, bilakah peluang untuk memulakan sembahyang BM bagi golongan bumiputera.  Peluang itu sampai apabila saya diberitahu oleh anggota jemaah GMC, suami-isteri, Eduard Woodford dan Flor (bekas misionari di Kapit) terdapat seorang kawan mereka, saudara Gemong (mendiang) dan keluarga hendak dibaptiskan.  Kami pun mengujungi beliau di rumah pangsanya di Permyjaya.  Di situ, saya diberitahu mungkin terdapat orang bumiputera yang lain hendak dibaptiskan.  Atas pimpinan Roh Kudus, saya cadangkan kepada isteri Gemong (yang menjual kuih-muih dari rumah pangsa ke rumah pangsa) supaya mendapat nama mereka semasa penjualan kuih-muih.  Beliau menepati janji dan memberikan satu senarai nama yang agak panjang untuk dibaptiskan.  Saya tidak teragak-agak untuk memulakan kelas baptisan di rumah Gemong. Rumah pangsanya yang ruangnya agak sempit dan dipenuhi oleh berpuluhan orang dewasa dan kanak-kanak.  Saya memberikan kelas baptisan dalam BM selama beberapa kali dan melengkapi mereka untuk dibaptiskan pada hari Krismas 25hb Disember, 2004.  Segala puji dan syukur diberikan kepada Allah, atas sokongan daripada Eduard Woodford dan Flor, 16 kanak-kanak dan 13 orang dewasa pun dibaptiskan pada 25hb Disember, 2004, Gereja Methodist Permyjaya.  Di samping Eduard Woodford suami-isteri menghadiri pembaptisan itu, ketua jemaah GMC Lee Lay Mee dan isterinya pun turut hadir menyaksikan upacara pembaptisan itu.


Penglibatan GMC
Kepimpinan GMC seterusnya tidak setuju dengan pembentukan jemaah BM di GMC.  Dalam mesyuarat Persidangan Setempat GMC, ketua daerah, Rev Liik Tung Yeu pun mengarahkan pelayanan BM ini diusahakan pada peringkat daerah.  GMC tidak setuju atas alasan tidak mempunyai tenaga manusia yang mencukupi untuk melayani orang bumiputera.  Namun, mereka setuju untuk mengutuskan tenaga yang sedia ada yang sudi melayani golongan bumiputera.  Puji Allah, jemaah setia seperti Eduard Woodford, Flor, Mak ak Met, Margaret Lee, Audrey, William Ketit dan isteri, Chia Soh Pei, Wong Kung Kui, Charles Ling, Eric Ngieng, dan jemaah lain yang saya tidak sanggup ingat nama mereka.

Pertolongan Daripada Tenaga Daerah
Atas bantuan dari Rev Liik, saya mendapat kebenaran untuk mencari tenaga dari gereja-gereja setempat Miri.  Puji dan syukur kepada Allah, gereja-gereja Mei Ann, Hwai En, Permyjaya, dan Life pun mengutuskan guru-guru sekolah minggu untuk menolong kami.  Kami membentuk sebuah ahli jawatan kuasa di peringkat daerah di mana saudara Mak adalah pengerusi pertama.  Kami berkumpul untuk mesyuarat sekali dalam dua bulan.  Kami memulakan perjumpaan sembahyang dalam BM pada permulaan tahun 2005, setiap hari Ahad, sebelah petang, selama dua jam.  Kereta swasta dan bas sekolah disewa untuk mengangkat jemaah datang menghadiri sembahyang. Setiap kali, kami ada satu masa puji-pujian dan pengajaran firman dalam BM oleh saya.  Pada masa yang sama ada sekolah minggu BM untuk kanak-kanak.  Selepas sembahyang, saya biasa mengadakan doa untuk kesakitan dan masalah jemaah sekurang-kurangnya selama setengah jam. Atas bantuan kewangan dari SCAC dan daerah, kami menyewa tingkat atas kedai rumah di Permyjaya (juga disewa oleh Gereja Methodist Permyjaya dulu) dengan harga yang murah daripada saudara dalam Kristus, Matthew Wong, dari Gereja Methodist Trinity, Kuching. 

Sembahyang, Sekolah Minggu dan Kelompok Kecil BM
Setiap minggu, terdapat dua puluh lebih orang dewasa dan dua puluh lebih kanak-kanak datang menghadiri sembahyang.  Bilangan jemaah semakin meningkat dalam satu tahun selagi kami menjangkau golongan bumiputera di Permyjaya dan Tudan melalui kunjungan, pertolongan kebajikan (termasuk menolong membayar sebahagian kos pembinaan dua buah rumah papan di Tudan)  dan doa.  Kelompok kecil untuk tujuan pengajian Alkitab pun dimulakan.  Usaha ini terbukti sangat penting kerana kebanyakan mereka yang menghadiri kelompok ini telah dipilih menjadi pemimpin Pusat Injil Tudan pada tahun 2006.   Apabila saya mengimbas kembali, saya percaya kelompok kecil ini secara langsung telah melatih mereka menjadi pemimpin.  Ia adalah satu bentuk pemuridan.  Ia masih terus digunakan oleh Allah sehingga hari ini.

Pembentukan Ahli Jawatan Kuasa Pusat Injil Tudan
Memandangkan saya sangat sibuk dengan pelayanan di pusat SCAC dan GMC, pada tahun 2006, saya pun doakan seorang gembala dari SCAC akan diutuskan.  Bilangan jemaah yang termasuk orang dewasan dan kanak-kanak pada akhir tahun 2006 pun mencapai 80 orang.  Saya pun membaptiskan lebih daripada 100 pada keseluruhannya.  Hari bumiputera pada bulan Julai di GMC, gereja kami penuh dengan saudara-saudari bumiputera.  Kehadiran mereka sangat mengejutkan kepimpinan GMC.  Persoalannya ialah bagaimana menggembala mereka.  Saya sangat tertekan dan terus meminta SCAC untuk mengutuskan seorang gembala BM ke Pusat Injil Tudan.  Saya pun memohon kepada SCAC untuk menaikkan taraf perjumpaan sembahyang kepada Pusat Injil di mana ia layak untuk pengutusan seorang gembala.  Saya tidak dapat fikirkan siapa akan datang tetapi dalam hati nalurani saya, saya doa bersama jemaah GMC dan saya percaya secara iman, Allah pasti akan mengutuskan seorang gembala.  Pada hujung tahun, saya pun membentuk Ahli-ahli Jawatan Kuasa (AJK) Pusat Injil.  Pada bulan November, SCAC pun menaikkan taraf perjumpaan sembahyang kami kepada Pusat Injil Tudan.  Segalanya, termasuk pemilihan pemimpin memang melibatkan pimpinan Roh Kudus, usaha kami sangat diberkati oleh Allah. Pembentukan AJK adalah begitu lancar dan tepat pada masanya.  Saya dan jemaah GMC pun menyerahkan pelayanan BM itu kepada Pastor Chan Jing Mei yang diutuskan oleh SCAC pada bulan November, 2006.  Pada awal tahun 2007, beliau mengambil alih penggembalaan saya.

Permohonan Tanah untuk Membina Gereja
Di bawah kepimpinan saudara William Ketit, AJK Pusat Injil pun berjaya memperolehi sebidang tanah dari Kerajaan Negeri Sarawak untuk membina gereja bumiputera di Tudan pada pertengahan tahun 2007.  Seterusnya, pihak Pusat Injil Tudan pun mulalah proses pembentukan AJK Pembinaan Gereja dan mencari dana untuk membina gereja.

Harapan Saya untuk Gereja Methodist Tudan dan Jemaah Bumiputera di Sarawak
Gereja Methodist Tudan pun siap dibina pada tahun 2010.  Walaupun saya hanya melibatkan secara langsung selama setahun tiga bulan (akhir tahun 2005 ke akhir tahun 2006), tetapi pengalaman itu adalah respon saya kepada Allah untuk menjangkau golongan bumiputera di bandar.  Atas semangat kerjasama dan penghubungan dalam keluarga besar Methodist ini, marilah kita terus memenangi golongan bumiputera dan melatih mereka sebagai murid Yesus yang berpengaruh.  Saya berdoa dengan sepenuh kuasa daripada Roh Kudus supaya murid-murid SCAC akan tidak berasa letih dan tidak sedikit kecewa pun dalam usaha menjangkau bumiputera di Sarawak dan menjadikan mereka murid-murid Yesus.  Saya doakan generasi muda-mudi mereka mempunyai visi hendak melanjutkan pelajaran ke universiti-universiti.  Kesemuanya akan dilatih sebagai muri-murid Yesus yang berpengaruh di masyarakat kita.  Mereka akan menjadi pastor, misionari, ahli politik dan menteri, guru, doktor, pensyarah, jurutera, pegawai kerajaan, jururawat, akauntan, saintis, dan sebagainya.
Allah berkati Gereja Methodist Tudan.

(Rev Law Hui Seng 15hb Ogos, 2017)

No comments: